Skip to content

Projekt „Od warsztatów do nowych instytucji kultury. Ewaluacja inicjatyw Medialab”

Fundacja SocLab wraz z Fundacją Ortus prowadzi badanie dotychczasowych efektów realizacji warsztatów MediaLab w Polsce oraz możliwości ich rozwoju w przyszłości w kierunku budowy stałej instytucji.

Badanie w zakresie przedmiotowym będzie obejmować dwa obiekty analiz:
– dwie kategorie osób związanych z warsztatami zrealizowanymi w latach 2010-2012 (12-16.08.2010 MediaLab Chrzelice; 25-29.08.2011 MediaLab Lublin; 1-5 i 18-22.08.2011, 01-02 i 15-16.10.2011 MediaLab Warszawa; 10-11.12.2011 „Przetworniki” Warszawa; 26-30.09.2012 MediaLab Gdańsk; 27-28.11.2012 „MasterClass Digitalizacja” Warszawa). Mianowicie: uczestnicy warsztatów oraz potencjalni beneficjenci – osoby, które złożyły aplikację udziału w warsztatach. Poznanie opinii i postaw tych osób posłuży do rozpoznania możliwości kształtowania stałej instytucji typu Medialab, a więc na ocenę dotychczasowych działań i opracowanie strategii osiągania dalszych celów;
– drugim będzie proces instytucjonalizacji warsztatów typu Medialab prowadzonych z inicjatywy Fundacji Ortus, a więc kształtowania stałego ośrodka inicjatyw interdyscyplinarnej aktywności na styku nowych mediów, nauki, animacji kulturalnej i aktywizmu społecznego, interwencji publicznych.

medialab logo

Podstawowym celem badania jest odpowiedź na pytanie o to, jakie są efekty dotychczasowej realizacji warsztatów typu Medialab z inicjatywy Fundacji Ortus w Polsce oraz jakie są uwarunkowania ich dalszego rozwoju w kierunku budowy stałej instytucji.

Podjęta analiza zostanie ukierunkowana na osiągnięcie następujących celów teoretycznych i praktycznych:
– identyfikacja cech wizerunku warsztatów Medialab organizowanych przez Fundację Ortus;
– określenie zakresu upowszechniania w Polsce koncepcji nowych instytucji kultury poprzez warsztaty Medialab;
– określenie opinii i postaw wobec inicjatyw Medialab ich uczestników i nie-uczestników;
– identyfikacja zakresu wykorzystania technik i form działań poznanych na warsztatach Medialab przez ich uczestników;
– oszacowanie trwałości zawiązanych między uczestnikami warsztatów więzi i zakresu współpracy przez wspólnych przedsięwzięciach;
– identyfikacja dotychczasowych i potencjalnych korzyści i barier w realizacji inicjatyw Medialab;
– ustalenie czynników wspierających i hamujących przyszłą działalność instytucji Medialab w stałej lokalizacji;
– określenie cech potencjalnej roli instytucji Medialab w regionalnej polityce kulturalnej i polityce innowacji;
– wskazanie potencjalnych rozwiązań na rzecz budowy polskiego modelu instytucji Medialab.

Badanie ewaluacyjne stanowi część projektu „Obóz Kultury 2.0 2012” współfinansowanego przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu Edukacja kulturalna i diagnoza kultury w priorytecie Edukacja kulturalna.

Serwis o MediaLabach: http://labkit.pl/

ortus

Projekt jest dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Udostępnij