School Participatory Budget – a tool to foster school democracy
W ramach działań koncentrujemy się na opracowaniu i upowszechnieniu narzędzi SBO w celu zwiększenia zaangażowania w środowisko szkolne wśród młodych Europejczyków i Europejek. Projekt jest realizowany przez Fundację Pole Dialogu we współpracy z Fundacją SocLab i organizacjami partnerskimi z Polski oraz Włoch (BiPart Impresa sociale), Hiszpanii (Oficina de Proyectos Europeos del Gobierno de Cantabria S.L.) i Bułgarii (The Small Steps Foundation), koncentrując się na dostarczaniu praktycznych narzędzi do skutecznego zarządzania procesami podejmowania decyzji demokratycznych młodym ludziom i edukatorom.
Najważniejsze etapy projektu:
1. Badania nad demokracją szkolną i szkolnymi budżetami obywatelskimi.
Pierwsza faza projektu obejmuje badania społeczne nad tym, jak działają szkolne budżety obywatelskie w różnych krajach europejskich. Projekt będzie gromadził doświadczenie, wiedzę i informacje o wyzwaniach wprowadzania SBO i dobrych praktykach. Dzięki przeprowadzonym badaniom będziemy próbować odpowiedzieć na pytanie jaki wpływ mają narzędzia budżetu obywatelskiego na praktyki demokratyczne w środowiskach szkolnych.
2. Opracowanie narzędzi i materiałów edukacyjnych.
Wyniki badań zostaną wykorzystane do stworzenia przez zespół zestaw przydatnych materiałów, do których dostęp będą mieli młodzi ludzie i środowisko edukacyjne. Będzie to obejmować, ale nie wyłącznie, konkretne narzędzia dotyczące tego, jak można tworzyć budżety obywatelskie w szkołach, a jednocześnie rozwijać umiejętności obywatelskie i odpowiedzialne podejmowanie decyzji.
3. Testowanie i pilotaż.
Stworzone materiały zostaną przetestowane wśród młodych osób w Europie; uczniowie_nnice i nauczycielki_le zostaną zaangażowani w wykorzystanie narzędzi partycypacyjnych w ich szkołach. Ich celem jest zachęcenie młodych osób do samodzielnego zarządzania częścią funduszy szkolnych, dzięki czemu będą mogły zetknąć się z praktycznymi procesami demokratycznymi.
4. Szkolenia międzynarodowe i wydarzenia krajowe.
Środowisko edukacyjne i młodzi liderzy_ki zostaną zaproszeni na międzynarodowe szkolenie i szereg lokalnych wydarzeń krajowych. Spotkania zapewnią wymianę doświadczeń między uczestnikami i rozwiną w nich wymagane umiejętności pracy z budżetami obywatelskimi. Podczas tego etapu powstanie również platforma e-learningowa, na której będzie znajdować się kurs szkolnych budżetów obywatelskich. Dzięki niej chętne osoby będą mogły zgłębić wiedzę o narzędziach partycypacji i wykorzystać je w swoich środowiskach lokalnych.
5. Rozpowszechnianie i promocja wiedzy.
Ostatni etap projektu będzie skupiony na szerokim rozpowszechnianiu zdobytej wiedzy i doświadczeń. Zostaną przygotowane materiały i wskazówki dla decydentów miejskich, które będą mogły promować taką formę edukacji obywatelskiej w jak największej liczbie szkół i placówek edukacyjnych w Europie.
Projekt ma na celu:
– zbudowanie paneuropejskiej sieci aktywnych młodych obywateli i liderów edukacyjnych, którzy wspólnie będą rozwijać procesy demokratyczne w szkołach.
– zaangażowanie młodego pokolenia w życie społeczne;
– wzmocnienie umiejętności przywódczych oraz odpowiedzialność za społeczność, w której żyją i pracują młodzi ludzie.
„Sfinansowane ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora lub autorów i niekoniecznie odzwierciedlają˛ poglądy i opinie Unii Europejskiej lub Narodowej Agencji. Unia Europejska ani podmiot udzielający dotacji nie ponoszą za nie odpowiedzialność”.
Grantodawca / Źródło finansowania
Projekt finansowany przez Unię Europejską w ramach programu Erasmus +
Kontakt do koordynatora / koordynatorów
- Agnieszka Maszkowska
- a.maszkowska@soclab.org.pl
- Katarzyna Sztop-Rutkowska
- k.sztop-rutkowska@soclab.org.pl
Powiązane aktualności
Loading...
Brak powiązanych artykułów