Fundacja SocLab oraz Fundacja Otwarta Edukacja rozpoczynają realizację projektu pod tytułem “Szkolny budżet partycypacyjny –...
Szkolny budżet partycypacyjny – decydujemy wspólnie
Celem projektu było zaktywizowanie społeczności szkolnych poprzez realizację budżetu partycypacyjnego w 8 szkołach woj. podlaskiego oraz wzmocnienie jakości praktycznej edukacji obywatelskiej. Podstawowe założenie projektu opierało się na koncepcji edukacji obywatelskiej jako edukacji praktycznej, w której zaangażowana młodzież i cała społeczność szkolna, uczestniczą w procesie współdecydowania o wybranym aspekcie w funkcjonowaniu swojej szkoły, wzorując się na idei budżetu partycypacyjnego.
Wstępnym krokiem do tego były szkolenia wyjazdowe dla uczniów i nauczycieli, przekazujące konkretną wiedzę o budżecie partycypacyjnym oraz możliwych formach wspierania młodzieży w ich aktywności społecznej. Na dalszym etapie projektu, przeszkoleni nauczyciele i uczniowie przy wsparciu specjalistów z organizacji realizujących projekt przygotowywali i przeprowadzali szkolne budżety partycypacyjne, starając się w jak największym stopniu angażować całą społeczność szkolną w prowadzony proces. Ostatnią częścią projektu było Forum Edukacji Obywatelskiej, której celem było podsumowanie rezultatów projektu, a także przekazanie inspirującej wiedzy na temat pozaformalnej edukacji obywatelskiej oraz zachęcenie młodzieży do aktywności społecznej i obywatelskiej, w tym m.in. w organizacjach pozarządowych.
W ramach projektu
- Zorganizowano szkolenia i warsztaty dla osób przygotowujących do wdrożenia w szkołach budżetów partycypacyjnych, w tym z zakresu tutoringu dla nauczycieli oraz kompetencji społecznych takich jak współpraca i komunikacja oraz umiejętności debat publicznych dla uczniów
- Przeprowadzono w każdej ze szkół biorącej udział w projekcie, proces szkolnego budżetu partycypacyjnego
- Zorganizowano Forum Edukacji Obywatelskiej, na którym zostały podsumowane cele i rezultaty projektu
- Przeprowadzono lekcje w szkołach dla samorządów szkolnych na temat budżetu partycypacyjnego, a następnie młodzież zrealizowała lekcje rówieśnicze
- Zrealizowano łącznie 10 projektów zgłoszonych przez młodzież w ramach szkolnego budżetu partycypacyjnego o łącznej wartości 26 tys. zł
- Aktywnie rozwija się grupa na Facebooku (Szkolne budżety partycypacyjne)
- Wzrosły kompetencje społeczne uczniów, takie jak umiejętność współpracy w zespole, komunikacji, argumentowania, słuchania
- Wzrosła wiedza na temat mechanizmu współdecydowania jakim jest budżet obywatelski
Termin realizacji: sierpień 2021 – czerwiec 2022
Partnerzy
Projekt realizowany w partnerstwie z Fundacją Otwarta Edukacja, która służyła pomocą merytoryczną i organizacyjną. W projekcie uczestniczyły następujące szkoły:
- Zespół Szkół Ogólnokształcących I Liceum Ogólnokształcące im. Grzegorza Piramowicza w Augustowie
- Szkoła Podstawowa w Kleszczelach
- Szkoła Podstawowa im. Elizy Orzeszkowej w Sobolewie
- V Liceum Ogólnokształcące im. Jana III Sobieskiego w Białymstoku
- Technikum Programistyczne Infotech, Liceum Infotech
- Szkoła Podstawowa nr 19 im. MIESZKA I w Białymstoku
- Szkoła Podstawowa nr 24 z Oddziałami Dwujęzycznymi w Białymstoku
- Szkoła Podstawowa nr 5 im. Władysława Broniewskiego w Białymstoku
Grantodawca / Źródło finansowania
Projekt finansowany przez Narodowy Instytut Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego ze środków Programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich na lata 2014-2020
Kontakt do koordynatora / koordynatorów
- Agnieszka Maszkowska
- a.maszkowska@soclab.org.pl
Powiązane aktualności
Loading...
Fundacja SocLab oraz Fundacja Otwarta Edukacja rozpoczynają realizację projektu pod tytułem “Akcelerator aktywności obywatelskiej” (FIO...