Skip to content

Szkolne Budżety Obywatelskie – narzędzie codziennej demokracji i praktycznej edukacji obywatelskiej

Summary

Nowy raport Fundacji SocLab i Fundacji Pole Dialogu pokazuje, jak szkolne budżety obywatelskie wspierają edukację obywatelską i rozwój demokracji w szkołach. Sprawdź skalę, modele i rekomendacje.

Szkolne Budżety Obywatelskie – praktyczna edukacja obywatelska i codzienna demokracja

Fundacja SocLab i Fundacja Pole Dialogu opublikowały nowy raport podsumowujący badania prowadzone w ramach europejskiego projektu „School Participatory Budget – a tool to foster school democracy”.

Celem badań było sprawdzenie, jak często szkoły w Polsce wprowadzają Szkolne Budżety Obywatelskie (SBO), jakie stosują modele i czy mechanizm ten rzeczywiście wspiera kulturę demokratyczną w szkołach.

Raport pokazuje, że SBO działają dziś w około 2,3% szkół w Polsce. Choć to niewiele, potencjał do rozwoju jest duży. Szkoły wdrażają SBO na dwa sposoby – oddolnie (np. dzięki rodzicom lub NGO) i systemowo (np. z inicjatywy samorządów).

Autorki raportu traktują SBO jako narzędzie praktycznej edukacji obywatelskiej. To sposób, by uczniowie i uczennice mogli uczyć się demokracji przez działanie. Kluczową rolę odgrywają tu wartości takie jak sprawczość, równość, przejrzystość i uznanie. Od tego, jak szkoła je realizuje, zależy, czy SBO naprawdę rozwija postawy obywatelskie.

Raport pokazuje też bariery. Należą do nich biurokracja, słabo działające samorządy uczniowskie i trudności z połączeniem SBO z programem nauczania.

Na koniec raport zawiera konkretne rekomendacje. Dotyczą one szkół, samorządów, organizacji społecznych i decydentów. Autorzy i autorki podkreślają potrzebę:

  • wzmocnienia głosu uczniów i uczennic,

  • wsparcia nauczycieli i nauczycielek,

  • zapewnienia finansowania dla SBO.

Raport do pobrania Szkolny-Budzet-Partycypacyjny.-Narzedzie-wspierajace-szkolna-demokracje

Sfinansowane ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora_ki lub autorów_ek i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie Unii Europejskiej lub Narodowej Agencji. Unia Europejska ani podmiot udzielający dotacji nie ponoszą za nie odpowiedzialności.

Udostępnij