Skip to content

Dialog, partycypacja i obietnice wyborcze

Kilka osób stoi na Rynku Kościuszki w centrum Białegostoku. W tle widać ratusz miejski. Jest to konferencja prasowa, trzy osoby wypowiadają się do mikrofonu. Dziennikarze i dziennikarki stoją w pierwszym planie.

W czasie tegorocznej kampanii samorządowej Fundacja SocLab we współpracy z Białostocką Federacją Organizacji Pozarządowych (OWOP), wykorzystała okres przedwyborczy do aktywnego dialogu z komitetami wyborczymi. Naszym celem było uzyskanie odpowiedzi na pytania o wsparcie dla organizacji społecznych, partycypacji obywatelskiej i komunikacji z mieszkańcami naszego miasta. Zachęcaliśmy również wszystkich mieszkańców naszego miasta do wzięcia udziału w wyborach.

 

Od czego się zaczęło?

W trakcie naszych nieformalnych rozmów w środowisku pozarządowym mówiliśmy o tym, że często w czasie kampanii kwestie społeczne, powiązane z partycypacją czy działaniami organizacji społecznych są kompletnie niewidoczne. Jak to zwykle bywa, dyskusja ogniskuje się wokół największych inwestycji. W przypadku Białegostoku w tym roku  królowała trójca: lotnisko, aquapark i hala widowiskowo-sportowa. A co z kwestiami związanymi z osobami z niepełnosprawnościami, usługami społecznymi, partycypacją czy kulturą? Dlatego postanowiliśmy zabrać głos w publicznej debacie i zwrócić uwagę na to, co jest dla nas, ale przecież i dla mieszkańców ważną częścią ich codzienności. Była to również okazja do tego, by przypomnieć o kluczowej roli trzeciego sektora w lokalnej demokracji i zwrócić uwagę jak w wielu obszarach jesteśmy jako organizacje obecni.

Ankieta

Zaczęło się od ankiety białostockich organizacji pozarządowych przesłanej przez Federację Organizacji Pozarządowych Miasta Białystok. Otrzymaliśmy ok. 50 zagadnień i pytań. Z nich przygotowały lista 26 kompleksowych zapytań, które zostały wysłane do wszystkich komitetów wyborczych. Odpowiedzi uzyskaliśmy od dwóch komitetów, trzech kandydatów na stanowisko prezydenta oraz jednej kandydatki na radną. Wszystkie odpowiedzi zostały upublicznione i podane do publicznej wiadomości w trakcie briefingu z mediami oraz na naszych social mediach. Odpowiedzi dla organizacji pozarządowych dostępne są w pliku – tutaj można się z nimi zapoznać.

Debata z kandydatami na Prezydenta Miasta

Kolejnym wydarzeniem podczas naszej akcji było zorganizowanie debaty prezydenckiej na antenie Polskiego Radia Białystok, skupiającej się na tematach społecznych. Okazała się zresztą jedyną debat tym roku pretendentów do stanowiska prezydenta miasta. Zaproszenie przyjęła większość kandydatów. Debata pozwoliła mieszkańcom lepiej zrozumieć stanowiska w ważnych dla miasta sprawach. Debata jest również dostępna online.

Mamy nadzieję, że taka forma włączenia się w kampanię wyborczą wzmocniła głos trzeciego sektora. Wiemy już kto wygrał wybory prezydencki, jakie komitety są obecne w Radzie Miasta. Z pewnością będziemy przypominać o usłyszanych publicznie obietnicach wyborczych.

O akcji pisali m.in.

Portal Samorządowy

Kurier Poranny

 

Udostępnij